Het opladen van de model S kan op 3 manieren. Bekijk hier het verschil ik snelheid, kosten en voor- en nadelen!
Laden met een Tesla
Laden met een Tesla doe je thuis met de standaard kabel die je bij de Tesla krijgt. Voor openbaar laden moet je nog wel zelf een laadkabel kopen. Bekijk deze Tesla laadkabel aanbiedingen
Opladen Model S
Na het kiezen voor een Model S komt de grote vraag hoe je hem gaat opladen. Kies je voor de supercharger of houd je het heel simpel bij een 220 V aansluiting? Natuurlijk wil je zo snel mogelijk maar wat kost dat nu en wegen de voordelen tegen deze meerkosten op van het opladen Model S?
Opladen Tesla Model S
Dit bericht gaat dus over alles mbt de stekkers en het laden van de Tesla Model S in de EU. Overal waar er een stopcontact is, kun je opladen. Het soort stopcontact of laadstation zal bepalen hoe snel je kunt opladen. Bekijk ook het advies van Tesla zelf of dit handige overzicht als je twijfelt tussen alleen een rode wandcontactdoos thuis of een duurdere aansluiting van Cohere erg handig.
Aansluiten
Voor de aansluit instructies van deze rode stekker kun je deze elektrische beschrijving downloaden.
Van grof naar fijn
Je wordt online overvoert met info over het laden en dit maakt alles erg onduidelijk. Vandaar dat we hier de hoofdvragen allemaal bij elkaar hebben staan.
-16A of 32A (ik kies 16 A, dat is de rode stekker)
-1 fase (220V) of 3 fasen (400V). 3 fasen (400V) noemt men krachtstroom (ik kies 3 fasen/ 400V)
-monolader of duolader (ik kies mono vooralsnog)
-vaste kabel of niet (ik kies vast vooralsnog)
-zonnepanelen of niet (ik kies niet vooralsnog)
-supercharger of niet (ik kies dit niet vooralsnog en dit is alleen langs de snelweg te gebruiken vanaf 2015)
-Mennekes of niet (weet ik nog niet)
Deze snelheid heb ik dan;
Standaard bij aankoop Model S
Je krijgt standaard bij een Model S
1) Monolader (11 kW) dat is de kabel met mannetje/ vrouwtje.
2) verloopstuk naar 2 pins huishoudelijk stopcontact (dus dan kun je overal laden, zelfs op een verlaten camping in Frankrijk)
3) Adapter voor een voorzieningsstopcontact (400 Volt), dus naar krachtstroom.
Ze adviseren het opladen via een voorzieningsstopcontact opties 3 aan in plaats van een huishoudelijk stopcontact. Want een voorzieningsstopcontact biedt veel meer stroom dan een huishoudelijk stopcontact en laadt de auto sneller op.
Dus dit krijg je:
Goedkoopste manier opladen Model S
Het goedkoopst voor thuis is een simpele krachtstroom aansluiting van 3x16A. Tesla levert je een rode stekker bij de Model S. Ze adviseren vanuit Tesla: “To take full advantage of your Mobile Connector, work with an electrician to install a 16 Amp, 3 phase outlet where you plan to park your Model S”
Dus de rode stekker moet aangesloten kunnen worden bij je huis op een wandcontactdoos buiten, die is vaak ook rood enn hij moet minimaal 16A zijn. De kosten van deze installatie zijn ongeveer 300 euro aan de elektricien en natuurlijk de aanschaf van de wandcontactdoos, de rode contra stekker dus.
Rode stekkers
Ikzelf heb de rode stekkers en kabels online gekocht, veilig en snel via Conrad. Het is deze wandcontactdoos/ stekker van Conrad. En die leg je aan met ook de grondkabel van hen. Bekijk hier de kabel opties.
Dit document kun je aan de electricien geven.
Niet standaard bij aankoop Model S
Je krijgt de zogenaamde type 2 kabels niet standaard bij de model S. Deze type 2 worden ook wel Mennekes genoemd.
Connector en lader
De oplader is niet het onderdeel dat u in het stopcontact in de muur steekt, dat is een connector. De lader zit in de auto zelf. De connector stuurt wisselstroom (AC) naar de lader. De charger zet vervolgens de stroom om in gelijkstroom (DC) en stuurt deze naar de batterij.
Dus je hebt:
Lader in de auto – stopcontact in auto – connector auto/kabel – kabel – connector kabel/muur – stopcontact in muur – kabel naar meterkast
Monolader of duolader
Je kunt uw auto instellen op een monolader (11 kW/ 55km/uur lader) of duolader(20 kW/ 110km/uur lader). Met een duolader wordt de conversiecapaciteit verdubbeld ten opzichte van de monolader. Denk bij een lader aan een kraan zoals Tesla het vergelijkt. Net zoals het vullen van een emmer, kun je alleen zo snel vullen als het water door de kraan kan stromen. Om de emmer sneller te vullen, heb je een grotere kraan nodig die 110 km/uur laadt.
Ik kies voor de monolader want 55km/uur laden is voor mij voldoende en het is best lastig om je huis geschikt te maken voor de duolader.
Kiezen
Als je snel gaat verhuizen is elke euro die je steekt in een laadstation eigenlijk niet echt slim want als je verhuist is de kans groot dat de koper deze oplader van de Model S niet nodig heeft. Een andere auto heeft soms ook weer een andere lader nodig of kan geen gebruik maken van de snellader die jij nu laat installeren.
Waar moet je op letten bij het kiezen van een lader en het kopen van een Tesla laadkabel?
-Wil je een laadstation of alleen je auto opladen (goedkoper)
-Past deze op je auto?
-Aantal kW die hij kan laden
-Vaste kabel of niet
-Binnen en/of buiten toepassing (regen/ sneeuw)
-Hoeveel andere auto’s kunnen hierop (voor als je visite hebt)
-Kun je hem makkelijk mee verhuizen?
-Wat zijn de onderhoudskosten (en is dit contract verplicht)
-Hoe lang bestaat de leverancier al
Vaste laadkabel
De leveranciers hebben een vaste laadkabel op sommige laders en op andere laders weer niet. Het grote voordeel van een vaste kabel is:
1) Dat de kabel niet gestolen kan worden
2) Dat je direct een extra kabel hebt, en dus de originele kabel in je eigen auto kunt laten liggen (schone handen en geen natte kabel in de auto hoeven leggen)
Hier kies ik dus voor want ik wil sowieso 2 laadkabels en die heb ik zo.
Ik ben op zoek gegaan naar de verschillen in functionaliteit en laders en kom tot het volgende overzicht:
GreenFlux
TheNewMotion
TheNewMotion is geadviseerd door Tesla en heeft goede laders. Bv de keba met vaste kabel voor ca 750 euro thuis afgeleverd. Deze moet je dan nog laten installeren door een electricien.
Cohere
Cohere is een grote leverancier van laders voor de Model S
Greenflux
GreenFlux is een andere grote leverancier van laders voor de Model S
EV box
EV box is de laatste grote leverancier van laders voor de Model S.
Keba
Voor een keba: 1000 euro excl. aansluiten, link.
The Company
The Company is nog een andere grote leverancier van laders voor de Model S.
Reactie van de vertegenwoordiger: Wij hebben meerdere klanten die in het bezit zijn van een Tesla model S en op willen laden met een Keba Laadpunt (KES-T2-22 of KEC-T2-22). Ik kan u ook melden dat wij een groot aantal laadpunten aan de Tesla vestiging te Tilburg hebben mogen leveren voor eigen gebruik. Met een Tesla laadkabel kan het overigens ook elders overal.
En namens een van hun klanten:
“Ik heb dus ervaring met het opladen met de Model S heb ik nog niet. Wel gebruik ik het systeem om de Volt op te laden en dat gaat fantastisch. In nog geen 2uur helemaal vol. Via de normale wandcontactdoos, wat ik voorheen dus deed, duurde het ruim 6 uur. Dus 16 Ampere, 3 fase en 11 kWh is een verademing. Ik zie niet in waarom de Model S niet zou kunnen. Mijn elektricien is ook erg te spreken over jullie systeem. Vooral omdat je dmv switches het systeem kan instellen naar de benodigde amperage en kWh afgifte. Jullie systeem is het enige systeem dat deze flexibiliteit geeft. Zodra wij de stichting officieel lanceren zullen wij dit op onze site kenbaar maken. Om onze onafhankelijkheid te waarborgen zullen wij uiteraard ook de andere systemen bespreken en daar de plussen en minnen van weergeven.
Je kunt jullie klant rustig doorgeven dat het oplaadsysteem van the company goed werkt, eenvoudig aan te sluiten is, eenvoudig in gebruik is en ook nog modieus uitziet. (niet standaard blauw of groen).”
Aanbieding
Met een goede betrouwbare Mennekes Type 2 laadkabel kun je jaren betrouwbaar laden! Betrouwbaar kopen Bij het online kopen is betrouwbaarheid, snelheid en uiteraard de beste prijs belangrijk. Dit is het beste aanbod: